Cristina Maria Nița
Italia (România)
ANOTIMPUL SINELUI – POPAS ÎN SPIRIT
Eseu la poemul ,,Anotimp sufletesc",
de Renata Vetejanu
Întruchipare lirică a destinului înaripat ca exeget slujitor al
cuvântului, Renata Verejanu deschide prin excelență, panoramica poeticii
literaturii, cu nobilitatea manifestării genialității temperamentale,
caracterizate de inepuizabil sârg inovator.
Fundamentul solid al caracterului puternic nu diluează nicidecum latura sensibilității, evidentă în exprimarea trăirilor celor mai profunde, prin metafora subtilă, stilizată adesea, în formă conceptuală liberă.
Zămislit pe fundația eleganței clasice, cu tuşări emoționale avântate,
poemul ,,Anotimp sufletesc", întruchipează
în manieră aproape alegorică, oglinda fluidă a introspecției, mărturisite
printr-o nişă a momentului confesiv nostalgic: ,,Ascunsă de copii, plângea în sine mama..." Intenția exprésă
de concentrare în frază a sensului deplin, urmează fascicolul unei psihologii
cinematografice, din perspectivă scenică, ambientată cu imagini realistice,
irumperi din miezul pronunției reliefate cadent şi estompate de o
statuară introversie .
Impresia primului impact al lecturii se abandonează momentului proxim
unde ia cursul meditației orbitale cu cât avansează în nucleul scriptural în
jurul căruia gravitează arhitectonica lingvistică necodiționată de nici o
legitate versuitoare.
Motivat (posibil) de îndemnul evocării sincere, eliberatoare, adevăratul
sens, cultivat în solul simțămintelor, fertilizat constant şi atent, cu
incandescența verbelor, rămâne fără îndoială în custodia lăuntrică, în flacăra
întreținută şi permanent înnoită de arta şlefuirii sinelui.
Cadrul bucolic subânțeles din extrasul de indicii marcate de privirea
generală asupra textului, introduce lectorul în ambientul generos, unde om şi
spirit, prinşi în chimia lingvistică, determină transferuri substantificate cu
efect de avataruri.
Flashuri memoriale încadrate între limpezimi aparente: ,,Aşa senină
ploaie..." şi umbriri prevestitoare de tempeste: ,,Cerul sufletesc de nori
răutăcioşi acoperit", descriu în limbajul cu reflexe narative povestea
unor timpuri remarcabile.
Fereastra pamântească,
lumina cu deschidere către eterna lume, încortelează cula unde ambele condiții,
palpabilă şi imaterială, capătă prin ochii ființei procreatoare, mama, valoare
de aşezământ sacru.
Prezența personalității materne, se
descoperă pe treapta empatică, asemeni unui act deconspirativ bine intenționat,
într-o comuniune energetică asimilată de spiritul copilului care va fi devenit
condeier, martorul cărturar al faptelor stampate în codexul tezaurului
universal.
Misteriosul ,,plâns al sinelui", ferit de ochii copiilor, ,,divulgat" precum o
luare aminte, cu sentimentalism dinamic, preluat cu maturitate şi accentuat de
repetiția expresiei,, Aşa senină ploaie", sugerează cheia poemului,
accesul autorizat de consistența
filigranată, răsunătoare a definiției din acest ancestral colind pământesc,
proiectat dincolo de biologic.
Reprezentanța naturii la scară metaforică prin ,,zarea înalt
aprinsă", fixează falia atitudinală impregnată cu prezumția părtăşiei
energiilor superioare la propriile arderi: ,,de-atunci
e înlăcrimată" preluând parcă într-un gest invizibil, natural,
efluviul spontan, devenind parte mistică a lacrimii. Între scenele spicuite din
tinda neuitării darnică, suflul cult chibzuit, de fină bravură, al poetei,
glisează cu intervenții acurate, clasice, rimate melodic, amenajând cu tact
între intervalele versurilor, pasaje de admirat culori şi sunete.
Enigma plângerii în pornirea sa neconştientă de starea şi stadiul
timpului cuvântat:
,,Şi plânge uneori, fără să-şi deie seama:/
Ce anotimp domneşte în vorba omenească?”,
pare să întrunească în
singularitate, condiția de postulat, cu valoare de îndreptar, terapie şi test,
punte de conştientizare şi valorizare a fenomenului suflet. Însuşi indicativul întrebării ultime, consecutive: ,,Şi cum se simte spicul în ochi aprinşi,
rodit?", conchide la modul principial în plinul unghiului vizual,
gravura fertilei germinări, şi matca pâinii, un fel de strămutare indispensabilă,
din anotimpul calendaristic în anotimp senzorial, trecut prin filmul
profunzimilor solemne.
Vremea recoltei, abia sugerată în spicul ,,rodit", rămâne distinct,
tezaurul volubil, din miezul holdei conştiinței în aşteptarea acelui moment, de
agonisire împlinitoare.
Seninătatea ploii, subliniată cu dublu accent, în jumătatea secundă,
stabileşte refugiul curentului (efectul acumulării torentelor abunde), pe
lespedea crucificării, din cetatea sinelui fortificată cotidian, extinzând
revărsatul tăios, până la temelia graiului
,,...dar uite că nu trece/
Ci în dureri adânci pâraiele-şi
revarsă/
Şi îmi răneşte graiul, dansul ei
cel rece."
Naivitatea infantilă,
declarată direct, a copilului ce pare că adună ploaia în plasă: ,,Şi eu copil naiv o tot adun în plasă",
surprinsă activ în îndeletnicirea ingenuă, dezvoltă o relație de
paralelism, concentrat asupra însemnătății frecvențelor interioare, strecurate
prin ochiurile mrejelor telurice: ,,Aşa
cum ochii mamei îi tot adun în mine." Şi cum putea fi mai adânc exprimată, cu atâta
afecțiune respectuoasă, sfânta iubire părintească, decât în sublima adresare cu
efect de îmbrățişare pioasă, înăbuşită în spațialitatea aperceptivă...
Încaperea sa ,,în dureri adânci", exprimate fățiş poartă tiara
jertfei înrădăcinate în glia ocrotită de imperiul spicelor maturate pe
vatra neamului amirosind a lut, a
pâine, a copil, a pom, a cuminecare.
Observația la adresa ploii, fără a inculpa efectiv, îşi modifică
favorabil efectul şi forma de reproş din cugetarea formală inițială: ,,Şi îmi răneşte graiul cu dansul ei cel
rece", pentru a da prilej de reconsiderare şi acceptare a utilității
autorității părinteşti:
,,Dar ochii părinteşti, în loc
să mă aline/
Mă izgonesc în ploi, să fiu mai
sănătoasă."
,,Izgonirea în ploi"
ampliază într-o anumită măsură secretul corectei interpretări, lăsând loc
semnului de întrebare în
aşteaptarea continuării, după
punct.
,,Anotimp sufletesc" este anotimpul patriei, ecoul pământului
natal, anotimpul sărbătorii limbii, izvorâtoarea armoniilor livreşti, executată
în acvafortele silabic. Este memorialul poetizat al inocenței transfigurate,
recviemul interpretat cu secvențe de voce şi suflet pe culmile condeiului.
Izvor de autentică simțire, poeta mistuie prin prisma personală a trăirii
sensibilității, ardoarea dăruirii celor mai rezonante răspunsuri la
interferențele turbíde, capabile să supună convertirii rănile personale în răni cuvântătoare, a
căror metaforică sângerare de verb, transmite epopea maternității, imnul
cruciadei purificatoare.
Poet ales să poarte corola metaistorică misionară şi să împlinească destinul labirintic irepetabil, Renata Verejanu edifică monumental, crâmpeie de realitate, eternizare în scrieri inspirate, imprimând între sine şi milenii, ecoul propriului ,,Anotimp sufletesc."
Anotimp sufletesc
în memoria mamei Ana
Așa
senină ploaie am văzut o singură dată:
Ascunsă
de copii, plângea în sine mama...
Și
zarea înalt aprinsă de-atunci e înlăcrimată,
Și
plânge uneori fără să-și deie seama:
Ce
anotimp domnește în vorba omenească,
Și cum
se simte spicul în ochi-aprinși rodit?
Nereținându-și
jalea,
fulgerul
trimis e să lovească
Cerul
sufletesc de nori răutăcioși acoperit.
Așa
senină ploaie… dar uite că nu trece,
Ci în
dureri adânci pâraiele-și revarsă,
Și îmi
rănește graiul dansul ei cel rece –
Și eu,
copil naiv, o tot adun în plasă,
Așa cum
ochii mamei îi tot adun în mine
Cu tot
ce au văzut în viața lor frumoasă, -
Dar ochii părintești, în loc să mă aline,
Mă izgonesc în ploi, să fiu mai sănătoasă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu